چشم یک روز گفت «من در آن سوی این درهها کوهی میبینم که از مه پوشیده شده است. این زیبا نیست؟»
گوش لحظهای خوب ساکت ماند و دقت کرد، سپس گفت «پس کوه کجاست؟ من کوهی نمیشنوم.»
آنگـاه دست درآمـد و گفت «مـن بیهوده میکوشم آن کوه را لمس کنـم، من کوهـی نمییابم.»
بینی گفت «کوهی در کار نیست. من او را نمیبویم.»
آنـگاه چشم بـه سوی دیگر چرخیـد و همـه درباره وهم شگفت چشـم، گرم گفت و گو شدند و گفتند «این چشم یک جای کارش خراب است.»
گوش لحظهای خوب ساکت ماند و دقت کرد، سپس گفت «پس کوه کجاست؟ من کوهی نمیشنوم.»
آنگـاه دست درآمـد و گفت «مـن بیهوده میکوشم آن کوه را لمس کنـم، من کوهـی نمییابم.»
بینی گفت «کوهی در کار نیست. من او را نمیبویم.»
آنـگاه چشم بـه سوی دیگر چرخیـد و همـه درباره وهم شگفت چشـم، گرم گفت و گو شدند و گفتند «این چشم یک جای کارش خراب است.»
جبران خلیل جبران
***
آنچه مسلم است عدم احاطه عقل جزیی بر یک حقیقت کل است که همواره آدمی را در تمامی اعصار به نوعی به چالش خوانده و آرامش و قرار را از وی ربوده، بسیاری را آواره دشت و بیابان کرده و بسیاری را تارک دنیا.
عصر حاضر نیز که به عصر انفجار اطلاعات مشهور است با بمباران اطلاعاتی، افراد بسیاری را سردرگم حقیقت کرده و این سوال حیاتی را مطرح کرده که به راستی حق چیست؟!! و چگونه میتوان آنرا یافت؟
پاسخگویی به این سوال تنها از کسی بر میآید که دلبستگی به غیر حق، او را از ارایه حق باز ندارد. این فرد مسلم، دلبسته به دنیا نیست و آنرا نمیجوید که اگر چنین باشد دچار تضادهای موجود بین خواستهای دنیوی میشود که نمیتواند همزمان همه آنها حق باشد. از بین مشربهای موجود که ادعای تقرب به حق دارند کمترین نزاع متعلق به عرفاست که مبین نزدیکی این مشرب به مسیر حق است، چرا که کنه حق در واقع رفع تضاد میکند و آدمی را به سوی وحدت رهنمون است.
عصر حاضر نیز که به عصر انفجار اطلاعات مشهور است با بمباران اطلاعاتی، افراد بسیاری را سردرگم حقیقت کرده و این سوال حیاتی را مطرح کرده که به راستی حق چیست؟!! و چگونه میتوان آنرا یافت؟
پاسخگویی به این سوال تنها از کسی بر میآید که دلبستگی به غیر حق، او را از ارایه حق باز ندارد. این فرد مسلم، دلبسته به دنیا نیست و آنرا نمیجوید که اگر چنین باشد دچار تضادهای موجود بین خواستهای دنیوی میشود که نمیتواند همزمان همه آنها حق باشد. از بین مشربهای موجود که ادعای تقرب به حق دارند کمترین نزاع متعلق به عرفاست که مبین نزدیکی این مشرب به مسیر حق است، چرا که کنه حق در واقع رفع تضاد میکند و آدمی را به سوی وحدت رهنمون است.
***
این مطالب نقل قولی بود از سایت سلوک. این سایت رو به حقیقت جویان توصیه میکنم.
موفق باشید
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر